Närspelsträning - och lite info om mej

Hallå hallå!

I dag, vädret till trots, var det dags för första närspelsträningen med Gunnar
Müller på Sturup Park!

Spännande, intressant och otroligt givande.. Verkligen ett sorts "uppvaknande"
för mej, då man inte tränat närspel på så många år. Har själv insett att man de
sista åren gått över till någon form av mellating på närspelsteknik - varken bra
eller dålig teknik - men jämfört med det vi gick igenom idag så var det gamla sättet
inte speciellt effektivt eller säkert..

Tanken, eller tankarna är egentligen att samtliga slag har samma grundtanke/
grunduppställning och slutposition. Det gäller puttning, chippning, järn och drivar.
Allt. Att göra det så lätt som möjligt för kroppen att repetera och minimera riskerna
för sämre slag/chippar/puttar.

Det är inte ofta man står och tränar i duggregn i slutet av november, 2 grader varmt,
och man känner sig helt upprymd och har en sjuk vilja att bara vilja träna vidare,
mer och mer!

Efter i fredags, när Svensk Golf, golf.se, hade en nyhetsartikel om denna satsningen,
och där flera personer tagit sig tid att kommentera och önska en lycka till (bland andra
kommentarer ;-)), tänkte jag skriva lite om min golfbakgrund och förtydliga några saker!

1: Jag har alltså fått ett Wild Card till tävlingen, Sturup Park Masters 2011. Målsättningen
är ju som sagt att klara cuten och spela samtliga fyra rundor.

2: Jag kommer definitivt att lägga upp flera träningsövningar och styrketräningstips, den första
kommer säkerligen denna eller nästa vecka!

3: Visst vet jag att det finns andra longdrivers, flera av dem ganska nya inom Longdriving,
som är otroligt duktiga golfare. Meningen med denna utmaning är ju dock att försöka få en
golfare som jag, som gått från vanlig golf till longdriving att komma fram till om man kan
kombinera bägge delarna.
Ofta har det ju varit att man fått välja, precision eller längd. Det finns inte väldigt många
longdrivers som tävlar på högsta nivån inom longdriving och samtidigt har ett slipat närspel
och kan kombinera styrkorna och verkligen ta nytta av att kunna slå längre.

4: Min golfbakgrund: Jag började spela golf när jag var 6 år gammal.
Som 10 åring (boendes i Oslo) vann jag Norska Juniormästerskapen. Vann den tävlingen 3 år
i rad - det var inte populärt bland norrmännen ;-)
Jag spelade sedan Teen Tour tävlingar osv, utan några speciella resultat. Fick dock ett
stipendium till ett college i USA via golfen, och tillbringade 4 år i/runt St Louis med golf
och studier. Bästa resultatet i en collegetävling var 5 under par på tre rundor. När jag kom
tillbaka från USA hade jag +1.5 i handicap. Sedan dess, och detta var 2002, har det sakta
krypit uppåt i takt med att närspel/inspel/stabiliteten i spelet försvunnit. Dock har resultaten
blivit bättre de senaste åren, trots lika lite träning!
Förra året och i år spelade jag flera småtävlingar och varje gång gick man nåt slag för
mycket över par för att inte höja sig. 2-3 över på en runda räcker ju för att höja sig när
man har runt 0 i handicap.

Mina bästa rundor någonsin:    
62 slag (-9) Desert Canyon GC, Arizona USA - sällskapsrunda
63 slag (-9) Ystad GK - sällskapsrunda
65 slag (-7) Kokopelli GC, Phoenix USA - sällskapsrunda
67 slag (-5) Millwood GC, Springfield, USA - collegegolf
67 slag (-5) Barsebäck GK - inspelsrunda till Elitserien Juniorgolf
68 slag (-4) Ystad GK - tävlingsrunda

Så, nånstans långt där inne finns där ett hyfsat golfspel. Det roliga med denna utmaning är att
se om man kan locka fram lite av det spelet, och dra nytta av längden man har som fördel
tillsammans med ett pånyttfött närspel och precision!

Ha en bra dag, och hoppas ni tittar in snart igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0